سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوی ها، بخشش های خداوند ـ عزّوجلّ ـ است . لذا هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، به او خویی خوش می بخشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

آشنایی باروستای قورتان

                                         از پیدایش قورتان تاریخ دقیق و درستی دردست نیست. اما به گواهی نام ها و محل هایی که وجود دارند  قدمت این روستا  به سالهای   421- 439میلادی که زمان حکومت بهرام پنجم    (بهرام گور  فرزند یزدگرد اول) بود ه ، برمی گردد . درمورد مرگ بهرام گور چنین نقل شده است که  هنگام شکار، اسبش در تالابی فرورفته و بهرام را باخودش فرو بردو دیگر اثری از او پیدانشد. که به احتمال زیاد این تالاب ، تالاب گاوخونی بوده است.(تاریخ جامع ایران)

بهرام که گور می گرفتی همه عمر         دیدی که چگونه گور بهرام گرفت     (خیام)

 درنزدیک کبوترخانه ای که درشمال غربی روستا واقع گردیده است ، قلعه ای وجود داشته است که به زبان محلی به این مکان (بارام شاه)  می گویندکه مخفف کلمه ی بهرام شاه است . که بعد با ساختن قلعه ی اصلی روستا این مکان قلعه کِنی(قلعه ی کهنه ) نام گرفت که بعدها تخریب و به زمین کشاورزی تبدیل شد.

با پیداشدن بقایای ظروف سفالی در شرق روستا ودرکنارزمین های کشاورزی حاشیه رودخانه  زاینده رود وبا تشخیص باستان شناسان ، این تکه های سفالی به دوره ی هخامنشیان نسبت داده شده که دلالت براین موضوع است که قدمت روستا چند هزار ساله می باشد    .

روستا ی قورتا ن دارای چند وجه تسمیه است .

* به علت وجود گورخر فراوان در این منطقه این روستا  گورتان نام گرفته است.

 * شهر ها و محل هایی که نام آن ها با گور شروع شده است ، منطقه ی آن ها از زمین های اطراف پست تر و گود تر است که روستای گورتان نیز یکی از این محل ها می باشد. با ورود اعراب در سال 22 هجری به ایران  ، چون در زبان عربی چهار حرف گ – پ – چ- ژ  وجود ندارد تغییراتی در زبان فارسی به وجود آورد .  نام  روستاهای شرق اصفهان نیز دچار تغییراتی شد. گورتا ن به قورتان – پارپان به فارفان – گندان به جندان – گرگویه به جرقویه (جعفری زند- اصفهان پیش از اسلام)

* قورخانه به  معنی اسلحه خانه یا انبار مهمات می باشد وقورتان نیز به این معناست .




سیدمجتبی فاطمی ::: شنبه 87/3/18::: ساعت 3:54 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 17


کل بازدید :21795
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
سیدمجتبی فاطمی
دراین وبلاگ سعی داریم تابازدیدکنندگان راباروستای تاریخی قورتان آشناکنیم
 
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<